ESGinfo.hu

ESG hírek és információk
ESG: Új információk az SZTFH honlapján

Közeledik az ESG végrehajtási rendelet várható kihirdetésének időpontja, így egyre több információ jelenik meg az ESG tevékenységekkel kapcsolataban.

A SZTFH honlapján az ESG tevékenység alatt az alábbi blokkok frissültek, amelyekből az általunk fontosabbnak ítélt elemeket kiemeltük és összefoglaltuk:

Az SZTFH főbb feladatai

Akkreditálja az ESG tanácsadókat; az ESG tanúsítókat; az ESG szoftvereket forgalmazó és gyártó vállalatokat; illetve kidolgozza és működteti az ESG tanácsadók oktatását végző természetes és jogi személyek e tevékenységi körhöz kapcsolódó akkreditációjának rendszerét.

Nyilvántartást vezet az ESG adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett vállalkozásokról; az ESG tanúsítókról; az ESG tanácsadókról; az ESG szoftvereket forgalmazó és gyártó vállalatokról; az ESG minősítőkről, illetve azokról az ESG adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett vállalkozásokról, amelyek üzleti partnerei között vagy ellátási láncában állami szervek vagy állami vállalatok vannak jelen.

Felügyeli és ellenőrzi hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek betartását; kidolgozza és működteti a kötelezettségek megsértéséhez kapcsolódó szankciós rendszert; illetve felügyeli a vállalkozások panaszkezelési rendszerének működését.

Egyéb feladataiként pedig működteti a magyar online ESG menedzsmentplatformot az ESG adatszolgáltatási kötelezettség könnyítése, illetve teljesítése érdekében; hitelesített támogatásmenedzsment központot működtet; illetve az ESG beszámolók benyújtásától számított 90 napon belül közzéteszi a törvény hatálya alá tartozó vállalkozások ESG adatszolgáltatása alapján készült éves beszámolót.

Mit kell tartalmaznia az ESG beszámolónak?

Az ESG beszámoló tartalmazza

  1. a fenntarthatósági kérdések tekintetében végrehajtott, fenntarthatósági célú átvilágítási folyamat leírását;
  2. a vállalkozás azon megállapításait, hogy azonosított-e társadalmi felelősségvállalási és környezeti kockázatokat, illetve emberi jogokkal vagy környezettel kapcsolatos kötelezettségek megsértését, és ha igen, melyeket;
  3. a vállalkozás által a tényleges vagy lehetséges hátrányos fenntarthatósági hatások megelőzése, mérséklése vagy helyreállítása érdekében hozott intézkedéseket és azok eredményeit;
  4. annak bemutatását, hogy a vállalkozás hogyan értékeli a c) pont szerinti intézkedések hatását és eredményességét;
  5. annak bemutatását, hogy a vállalkozás milyen következtetéseket von le a jövőbeli intézkedéseket és azok eredményeit.

Hogyan kell elkészíteni az ESG beszámolót?

Az ESG beszámolót magyar nyelven, elektronikus formában – a Hatóság elnökének rendeletében meghatározott tartalmi és formai követelményeknek megfelelően – kell elkészíteni, amelyet jogszabályban meghatározott módon a vállalkozás vagy az anyavállalat képviseletére jogosult személy köteles hitelesíteni. Az ESG beszámoló akkor hiteles, ha azt a vállalkozás képviseletére jogosult személy legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásával vagy bélyegzőjével és időbélyegzőjével látta el. Az ESG beszámoló részletes tartalmi követelményeit a Hatóság elnöke a Tanács véleményének kikérésével rendeletben állapítja meg.

Az ESG beszámolóból kihagyhatók azon aktuális fejleményekre vagy tárgyalás alatt álló kérdésekre vonatkozó információk, amelyek közzététele a vállalkozás ügyvezető szerve megfelelő indokolást tartalmazó véleménye szerint súlyosan sértené a vállalkozás üzleti érdekét, feltéve, hogy e kihagyás nem befolyásolja a vállalkozás fejlődésének, teljesítményének, helyzetének és tevékenységei hatásának helyes és elfogulatlan megértését.

Adatszolgáltatás – az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőív

Ha a vállalkozástól vagy az ESG törvény (2023. évi CVIII. törvény) 1. § (3) bekezdése szerinti szervezettől az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőív tekintetében kérnek tartalmát tekintve e törvény hatálya alá tartozó adatszolgáltatást, akkor a vállalkozásnak vagy az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezetnek legfeljebb az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőívet vagy a kérdőívnek azt a részét kell kitöltenie, amelyre a megkeresés vonatkozott.

Ha a vállalkozástól vagy az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezettől az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőív – e törvény vagy a Hatóság elnökének rendelete szerinti – tartalmán túl igényt tartanak további, tartalmát tekintve e törvény hatálya alá tartozó adatszolgáltatásra, abban az esetben a további adatszolgáltatás előírására vonatkozóan adatszolgáltatás iránti kérelmet kell benyújtani a Hatósághoz. Az adatszolgáltatás iránti kérelmet – illetve a Nemzeti ESG Tanács hozzá kapcsolódó állásfoglalását – annak kell benyújtania, aki a további adatszolgáltatásra igényt tart a vállalkozástól vagy az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezettől. A Hatóság által engedélyezett adatszolgáltatást a vállalkozás vagy az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet a Hatóság rendeletében meghatározottaknak megfelelően teljesíti.

Az a személy, akinek a részére tartalmát tekintve e törvény szerinti ESG adatszolgáltatást teljesítenek, köteles az adatszolgáltatás keretében az adott negyedévben beérkezett adatokat legkésőbb az adott negyedév utolsó napját követő 45 napon belül – a Hatóság elnökének a beszámoló formai követelményeiről szóló rendeletében meghatározott formában – a Hatóság részére hiánytalanul rendelkezésre bocsátani.

A jogi vagy természetes személy ESG tanácsadókat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (továbbiakban Hatóság) – a miniszter rendelete alapján – akkreditálja és tartja nyilván.

Ki nem minősül ESG tanácsadónak?

ESG Tanácsadónak minősül az a személy, aki nem „kapcsolódó személy” (2023. évi CVIII. törvény továbbiakban ESG törvény szerinti fogalom) számára külső szolgáltatóként:

  • ESG adatszolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztató és tanácsadói szolgáltató tevékenységet folytat;
  • közreműködik az ESG törvény szerinti fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségnek teljesítésében;
  • irányítja a feladatokat vagy részt vesz:
    • a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos adatok összegyűjtésében és elemzésében;
    • a fenntarthatósági, társadalmi felelősségvállalási, környezetvédelmi, ESG célú vállalatirányítási stratégia elkészítésében;
    • az ellátási lánc átvilágításában;
    • ESG célú kockázatkezelésre, a kockázatelemzésre és a megelőző intézkedésekre vonatkozó szabályok megalkotásában és/vagy végrehajtásában;
    • ESG beszámoló összeállításában és/vagy annak mellékletét képező kérdőív szakmai szempontú kitöltésében;
  • az ellátási lánc tagjai által kitöltött ESG beszámoló és/vagy annak mellékletét képező kérdőíveinek szakmai szempontú feldolgozásában és/vagy értékelésében.

Milyen tevékenységet végez az ESG tanácsadó?

Magyarország területén ESG célú vállalatirányítási szakértői és ESG adatszolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztató és tanácsadói szolgáltató tevékenységet folytat, közreműködik a vállalkozás fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek sikeres és megfelelő időben történő teljesítésében, részt vesz a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos adatok összegyűjtésében és elemzésében, a társadalmi felelősségvállalási stratégia elkészítésében, valamint a kockázatkezelésre, a kockázatelemzésre és a megelőző intézkedésekre vonatkozó szabályok végrehajtásában. Az ESG tanácsadó tevékenysége továbbá az ESG beszámoló készítés tevékenységére is irányul.

Hol tudok jelentkezni ESG tanácsadónak?

Az ESG tanácsadó akkreditálására irányuló eljárás (akkreditálási eljárás) kérelemre indul, amelyet a Hatóság által e célra rendszeresített elektronikus űrlapon lehet benyújtani. A jelentkezéshez szükséges elektronikus űrlapot az alábbi linkre kattintva tudja kitölteni.

Az ESG tanácsadókra vonatkozó részletszabályokat a hamarosan megjelenő végrehajtási rendelet tartalmazza majd.

Ki nem minősül ESG minősítőnek?

Az a szervezet, amely nem szerepel az ESG minősítők 43. § szerinti nyilvántartásában, nem végezhet ESG minősítési tevékenységet.

Ugyanakkor nem minősül jogosulatlan ESG minősítői tevékenységnek, ha a 43. § (1) bekezdése szerinti nyilvántartásban nem szereplő minősítést végző által minősített vállalkozás vagy 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet a rá vonatkozó minősítés közzétételéhez nyilatkozatával vagy kétoldalú megállapodással hozzájárult.

Mit csinál az ESG minősítő?

Az ESG minősítő az ESG beszámoló alapján, kiegészítve további, közhiteles adatbázisokból és nyilvános forrásokból hozzáférhető vállalati adatokkal minősítheti az e törvény hatálya alá tartozó vállalkozásokat ESG megfelelőség és előrehaladás szempontjából.

Összeférhetetlen vagyok-e ESG minősítőként a tanácsadóval?

Igen. A jogi személy és kapcsolódó személye nem járhat el ESG minősítőként azon vállalkozás vagy a 2023. évi CVIII. törvény 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet, vagy mindezek leányvállalatai esetében, amelynél az adott üzleti év vonatkozásában ESG tanácsadóként eljár.

Az ESG minősítőkre vonatkozó részletszabályokat a hamarosan megjelenő végrehajtási rendelet tartalmazza majd.

Mi az ESG szoftver?

Az ESG szoftver olyan IKT-termék, amely támogatja a vállalatot vagy az általa megbízott jogi vagy természetes személyt az ESG adatszolgáltatási kötelezettségnek való megfelelésben, az adatgyűjtésben és adatkezelésben, a teljesítményértékelés elvégzésében.

Mik a követelmények az ESG szoftverrel szemben?

Az ESG törvény szerinti kockázatkezelési rendszer kialakításakor az ellátási lánc átvilágítására és kockázataik elemzésére és minősítésére kizárólag az e törvényben meghatározott, e törvény szerint nyilvántartásba vett ESG szoftver vehető igénybe.

Az ESG adatszolgáltatás folyamatát támogató ESG szoftvernek rendelkeznie kell a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló 2023. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Kibertan.tv.) alapján kiállított nemzeti vagy európai kiberbiztonsági tanúsítvánnyal vagy megfelelőségi nyilatkozattal.

A Hatóság a nyilvántartást vezet az ESG szoftverekről, amely tartalmazza:

  1. az ESG szoftver megnevezését, verziószámát, illetve az azonosítására szolgáló adatokat,
  2. az ESG szoftver gyártójának megnevezését,
  3. a gyártó adószámát, cégjegyzékszámát,
  4. a gyártó székhelyének címét,
  5. a Kibertantv. alapján kiállított nemzeti vagy európai kiberbiztonsági tanúsítvány vagy megfelelőségi nyilatkozat meglétét igazoló dokumentumot,
  6. a Hatóság elnökének rendeletében előírt további, személyes adatnak nem minősülő adatokat.

A Hatóság a honlapján közzéteszi a nyilvántartás a)–d) pontja szerinti adatait.

Mit jelent a megfelelőségértékelés?

A kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló 2023. évi XXIII. törvény 1.§-a szerint a megfelelőségértékelés az az értékelési eljárás, amely bizonyítja, hogy egy IKT-termékkel, IKT-folyamattal, IKT-szolgáltatással kapcsolatos, meghatározott követelmények teljesültek.

A megfelelőségértékelő szervezet a termékek forgalmazása tekintetében az akkreditálás és piacfelügyelet előírásainak megállapításáról és a 339/93/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2008. július 9-i 765/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekként meghatározott fogalom.

Az ESG szoftverekre vonatkozó részletszabályokat a hamarosan megjelenő végrehajtási rendelet tartalmazza majd.

A Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, mint vállalkozásfejlesztési ügynökség (a továbbiakban: vállalkozásfejlesztési ügynökség) látja el az alábbi feladatokat:

  1. kis- és középvállalkozások ESG fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítésére vonatkozó felkészítését, fejlesztését célzó támogatási programokat indít, ESG szemléletformáló és ESG tanácsadási szolgáltatásokat biztosít a külön támogatási programban meghatározott feltételekkel;
  2. az ESG tanácsadók és az ESG tanácsadókat oktató intézmények tájékoztatását, képzését szervezi;
  3. nyilvántartást vezet az ESG tanácsadókat oktató intézményekről;
  4. akkreditálja a Magyarország területén ESG tanácsadókat oktató intézményeket;
  5. ellátja a miniszter rendeletében meghatározott ESG-vel kapcsolatos egyéb feladatokat.

A vállalkozásfejlesztési ügynökség a c) és d) pontjában meghatározott feladatokat hatósági hatáskörben látja el.

Az ESG tanácsadókat oktató intézményeket a vállalkozásfejlesztési ügynökség akkreditálja és tartja nyilván a miniszter rendeletében foglaltak szerint.

Mely intézmények nem minősülnek ESG tanácsadókat oktató intézményeknek?

Azon intézmények képzései, amelyek nem az ESG tanácsadói akkreditációs követelményhez szükséges képzettség megszerzését célozzák, nem tartoznak az ESG törvény hatálya alá, így nem minősülnek ESG tanácsadókat oktató intézményeknek. Tehát azon fenntarthatósági ESG szempontú képzések, amelyek alapozó ismeretek átadását, valamint az ESG szakismeretek átadását támogatják, de nem biztosítják az ESG tanácsadói akkreditáció megszerzését, nem minősülnek ESG tanácsadókat oktató intézményeknek.

A Hatóság támogatja és bátorítja a képzési szervezeteket, hogy különböző képzési szinteken és célcsoportok számára alakítsanak ki fenntarthatósági és ESG tematikájú képzéseket, mivel a zöld átmenet és a klímacélok elérése érdekében nem csak külső ESG tanácsadói szolgáltatókra, de a képzett belső munkatársakra, szakértőkre, illetve a kormányzatban dolgozó szakemberekre is szükség van.

Az ESG tanácsadók oktató intézményekre vonatkozó részletszabályokat a hamarosan megjelenő végrehajtási rendelet tartalmazza majd.

Összeférhetetlenségi mátrix*

ESG közreműködőESG képző szervezetek
TanácsadóTanúsítóMinősítő
TanácsadóX1X2
TanúsítóX1
MinősítőX2
ESG képző szervezetek

*Az összeférhetetlenség egyazon vállalkozás vagy a 2023. évi CVIII. törvény 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet vagy mindezek leányvállalatai esetében érvényes.

1 A jogi személy és kapcsolódó személye Magyarország területén nem végezhet ESG tanúsítói tevékenységet azon vállalkozás vagy a 2023. évi CVIII. törvény 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet vagy mindezek leányvállalatai esetében, amelynél ESG tanácsadóként eljár vagy eljárt adott jelentés és két egymást követő üzleti év vonatkozásában.

2 A jogi személy és kapcsolódó személye nem járhat el ESG minősítőként azon vállalkozás vagy a 2023. évi CVIII. törvény1. § (3) bekezdése szerinti szervezet vagy mindezek leányvállalatai esetében, amelynél az adott üzleti év vonatkozásában ESG tanácsadóként eljár.

Forrás: SZTFH